Чат-боти на основі штучного інтелекту можуть впливати на прийняття рішень у пацієнтів із респіраторними та нереспіраторними алергійними захворюваннями

Автор(и)

  • А.Є. Богомолов Вінницький національний медичний університет імені М.І. Пирогова, Україна https://orcid.org/0000-0002-5336-4858
  • О.Б. Бондарчук Вінницький національний медичний університет імені М.І. Пирогова, Україна https://orcid.org/0009-0004-0697-0355
  • Л.М. Кириченко Вінницький національний медичний університет імені М.І. Пирогова, Україна
  • І.В. Корицька Вінницький національний медичний університет імені М.І. Пирогова, Україна
  • С.В. Зайков Національний університет охорони здоров’я України імені П.Л. Шупика, Київ , Україна https://orcid.org/0000-0002-9276-0490

DOI:

https://doi.org/10.30978/TB2025-4-114

Ключові слова:

респіраторні та нереспіраторні алергійні захворювання; штучний інтелект; чат-бот.

Анотація

Мета роботи — оцінити потенційний вплив відповідей, згенерованих штучним інтелектом, на прийняття рішень і шляхи медичного догляду в пацієнтів із респіраторними та нереспіраторними алергійними станами.

Матеріали та методи. Дванадцять запитань було надано двом із найпоширеніших чат-ботів на основі штучного інтелекту: ChatGPT-4o та Gemini 2.0 Flash. Половина цих запитань була розроблена на основі аналізу даних Google Trends за останній рік в Україні (жовтень 2023 р. — вересень 2024 р.), інша половина була складена на основі онлайн-опитування практикуючих лікарів, які визначили найчастіші запитання, які ставлять пацієнти під час клінічних консультацій. П’ять експертів незалежно оцінювали відповіді кожного чат-бота за трьома параметрами: точність, правильність і вичерпність, використовуючи шкалу від 0 до 3 (0 = повністю неточно/неправильно/невичерпно, 3 = повністю точно/правильно/вичерпно). Пізніше всі теми були розподілені на два блоки: Прийняття рішень і Обізнаності.

Результати та обговорення. Середні оцінки були такими: ChatGPT отримав (2,08 ± 0,46) бала (точність), (2,07 ± 0,52) бала (правильність) і (2,10 ± 0,57) бала (вичерпність), тоді як Gemini — відповідно (1,97 ± 0,71), (2,00 ± 0,69) та (2,05 ± 0,67) бала. Ці результати вказують на незначну загальну перевагу ChatGPT із найбільшою різницею за точністю (0,11). Статистичний аналіз виявив помірну до високої узгодженість між експертами, що загалом є достатнім для підтвердження результатів.
Аналіз показав, що запитання блоку Прийняття рішень були оцінені для ChatGPT з такими показниками: точність — (2,20 ± 0,52) бала, правильність — (2,17 ± 0,50) бала, вичерпність — (2,26 ± 0,48) бала, для Gemini: точність — (2,00 ± 0,58) бала, правильність — (1,91 ± 0,60) бала, вичерпність — (2,06 ± 0,55) бала. Запитання блоку Обізнаності отримали оцінки для ChatGPT: точність — (1,92 ± 0,60) бала, правильність — (1,92 ± 0,58) бала, вичерпність — (1,88 ± 0,62) бала, для Gemini: точність — (1,88 ± 0,65) бала, правильність — (2,12 ± 0,57) бала, вичерпність — (2,04 ± 0,59) бала.

Висновки. Експерти в нашому дослідженні оцінювали відповіді за 4-бальною шкалою (від 0 до 3 балів). Обидва чат-боти в середньому отримали 2 бали з 3 можливих за всіма параметрами (точність, правильність і вичерпність), що є добрим показником. Проте аналіз чітко показав (що помітно за середнім відхиленням), що діапазон оцінок відповідей Gemini був вищим, ніж у ChatGPT, тобто цей чат-бот давав як більш якісні, так і менш якісні відповіді. Це підвищує ймовірність для того, хто запитує, отримати як погану, так і хорошу відповідь, що є показником гіршої передбачуваності чат-бота.
У блоці Прийняття рішень ChatGPT виявився статистично значущо кращим, але в блоці Обізнаності ChatGPT перевершував лише за точністю відповідей, тоді як, за оцінками експертів, Gemini статистично значущо відповідав повніше та правильніше. ChatGPT стабільно перевершував Gemini в блоці Прийняття рішень, що свідчить про його придатність для завдань, які потребують структурованого прийняття рішень. Натомість Gemini перевершував у блоці Обізнаності, особливо за правильністю та вичерпністю, що вказує на його ефективність для інформаційних запитів.

Біографії авторів

А.Є. Богомолов, Вінницький національний медичний університет імені М.І. Пирогова

Богомолов Артемій Євгенійович
д. мед. н., проф. кафедри фтизіатрії з курсом клінічної імунології та алергології

О.Б. Бондарчук, Вінницький національний медичний університет імені М.І. Пирогова

к. мед. н., доц. кафедри фтизіатрії з курсом клінічної імунології та алергології

Л.М. Кириченко, Вінницький національний медичний університет імені М.І. Пирогова

к. мед. н., доц. кафедри фтизіатрії з курсом клінічної імунології та алергології

І.В. Корицька, Вінницький національний медичний університет імені М.І. Пирогова

к. мед. н., доц. кафедри фтизіатрії з курсом клінічної імунології та алергології

С.В. Зайков, Національний університет охорони здоров’я України імені П.Л. Шупика, Київ

д. мед. н., проф. кафедри фтизіатрії і пульмонології

Посилання

Burisch C, Bellary A, Breuckmann F, et al. ChatGPT-4 Per­formance on german continuing medical education — friend or foe (trick or treat)? Protocol for a randomized controlled trial. JMIR Res Protoc. 2025 Feb 6;14:e63887. http://doi.org/10.2196/63887. PMID: 39913914; PMCID: PMC11843049.

Kanjee Z, Crowe B, Rodman A. Accuracy of a generative artificial intelligence model in a complex diagnostic challenge. JAMA. 2023 Jul 3;330(1):78-80. http://doi.org/10.1001/jama.2023.8288. PMID: 37318797; PMCID: PMC10273128.

Kim TW. Application of artificial intelligence chatbots, including ChatGPT, in education, scholarly work, programming, and content generation and its prospects: a narrative review. J Educ Eval Health Prof. 2023;20:38. http://doi.org/10.3352/jeehp.2023.20.38. Epub 2023 Dec 27. PMID: 38148495; PMCID: PMC11893184.

Liang C. ChatGPT sets record for fastest-growing user base - analyst note. Reuters [Internet]. 2023 Feb 1 [cited 2024 Jul 3]. Available from: https://www.reuters.com/technology/chatgpt-sets-record-fastest-growing-user-base-analyst-note-2023-02-01/.

Liang C. OpenAI’s weekly active users surpass 400 million in 2025. Reuters [Internet]. 2025 Feb 20 [cited 2024 Jul 3]. Available from: https://www.reuters.com/technology/artificial-intelligence/openais-weekly-active-users-surpass-400-million-2025-02-20/.

Tam W, Huynh T, Tang A, Luong S, Khatri Y, Zhou W. Nursing education in the age of artificial intelligence powered Chatbots (AI-Chatbots): Are we ready yet? Nurse Educ Today. 2023 Oct;129:105917. http://doi.org/10.1016/j.nedt.2023.105917. Epub 2023 Jul 18. PMID: 37506622.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-30

Номер

Розділ

Штучний інтелект та охорона здоров’я