Роль вищих навчальних закладів у підготовці лікаря-спеціаліста з ведення туберкульозу

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.30978/TB2024-4-107

Ключові слова:

вищий медичний навчальний заклад; підготовка лікаря-спеціаліста; лікування; профілактика; туберкульоз.

Анотація

Підготовка лікаря-спеціаліста, компетентного у сучасній фтизіатрії, є одним із наріжних каменів успішної реформи фтизіатрії. Незважаючи на нові досягнення в діагностиці та лікуванні, актуальним залишається питання боротьби з туберкульозом (ТБ). Є потреба в підготовці висококваліфікованих спеціалістів, які не лише володіють глибокими базовими знаннями, а й здатні швидко приймати рішення в неординарних ситуаціях. Необхідно створити міждисциплінарні команди викладачів для інтегрованого ознайомлення з коморбідними патологіями при вивченні фтизіатрії, зокрема під час післядипломної освіти. Адже пацієнт із ТБ має багато недуг, що потребує дуже уважного ставлення для запобігання потенційним ускладненням.
Європейська інтеграція України потребує змін не лише у зовнішньополітичних векторах, а й у засадах розуміння суспільства. Потреба вдосконалювати свої знання — невід’ємна складова успішного фахівця. Делегування багатьох функцій з догляду за хворим на ТБ сімейній медицині потребує формування когорти професіоналів, що володіють основними технічними характеристиками та технологіями, яким доти віддавали перевагу у вузькій галузі — фтизіатрії. У відповідь на виклики сьогодення важливою, на нашу думку, є підготовка фахівців усіх галузей медицини, залучених у процеси діагностики, лікування та профілактики ТБ. Медична освіта не може існувати окремо від практики. Пацієнт — це не тест, який достатньо вирішити, щоб отримати сертифікат. Робота лікаря з хворою людиною — кропітка, виснажлива праця, яка потребує великих зусиль. Як не втратити пацієнта, де взяти препарати, що робити з внут­рішньо переміщеними особами, як запобігти захворюванням і ще тисячі запитань, на які потрібно вчасно дати відповідь, оскільки від компетентності лікаря залежить можливість досягнення цілі — світ, вільний від ТБ.
Мета статті — обґрунтувати особливу роль закладів вищої медичної освіти України в підготовці спеціаліста, який матиме знання та вміння для контролю над ТБ, з урахуванням тенденцій, пов’язаних із сучасними соціальними вимогами й потребами.

Біографії авторів

І.Я. Макойда, Івано­-Франківський національний медичний університет

Макойда Ірина Яремівна
к. мед. н., доц. кафедри фтизіатрії та пульмонології з курсом професійних хвороб

М.М. Островський, Івано­Франківський національний медичний університет

Островський Микола Миколайович
д. мед. н., проф., зав. кафедри фтизіатрії і пульмонології з курсом професійних

О.Б. Молодовець, Івано-­Франківський національний медичний університет

к. мед. н., доц. кафедри фтизіатрії та пульмонології з курсом професійних хвороб

О.П. Мельник–­Шеремета, Івано-­Франківський національний медичний університет

к. мед. н., доц. кафедри фтизіатрії  та пульмонології з курсом професійних хвороб

А.Б. Зубань, Івано­-Франківський національний медичний університет

к. мед. н., доц. кафедри фтизіатрії  та пульмонології з курсом професійних хвороб

У.І. Шевчук–­Будз, Івано-­Франківський національний медичний університет

Шевчук–Будз Уляна Ігорівна
асист. кафедри фтизіатрії і пульмонології з курсом професійних хвороб

Посилання

Artomenko VV, Semchenko SS, Yehorenko OS ta in. [Symuliatsiine navchannia v medytsyni: mizhnarodnyi ta vitchyznianyi dosvid]. Odeskyi medychnyi zhurnal. 2015;6:67-74. https://files.odmu.edu.ua/journal/OMJ_2015.06/m156_67.pdf. Ukrainian.

Hurevych RC, Kademiia MYu. [Smart-osvita — nova paradyhma suchasnoi systemy osvity. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy: filosofiia, psykholohiia, pedahohika, sotsiolohiia]. 2016;4:71-78. https://repository.kpi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/787763d3-18ec-489d-ba4a-f00f18306005/content. Ukrainian.

Matsehora NA, Poliakova SO. [Osoblyvosti kliniko-laboratornykh vyiaviv u khvorykh na khimiorezystentnyi tuberkuloz ta khimiorezystentnyi tuberkuloz/VIL/SNID u terminalnii fazi]. Tuberculosis, Lung Diseases, HIV Infection (Ukraine). 2019;4(39):36-42. https://doi.org/10.30978/TB2019-4-36. Ukrainian.

[Modernizatsiia vyshchoi osvity v Ukraini i sviti: desiat rokiv naukovoho poshuku]: kolekt. monohr / za zah. red. VP Andrushchenka [ta in.]. Kh. arkiv: Vyd-vo NUA, 2009. 504 s. Ukrainian.

[Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 27 hrudnia 2017 r. No. 1101 «Pro utvorennia Natsionalnoi sluzhby zdorovia Ukrainy»]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1101-2017-%D0%BF#Text. Ukrainian.

Soldatenko M. [Samostiina piznavalna diialnist u konteksti Bolonskoho protsesu]. Ridna shkola, 2005;1:3-5. Ukrainian.

Terleieva YaS, et al. [Bariery likuvannia tuberkulozu v Ukraini]. Tuberculosis, Lung Diseases, HIV Infection (Ukraine). 2020;3(42):7-16. https://doi.org/10.30978/TB2020-3-7. Ukrainian.

Shatkovskyi YaM. [Medychna reforma ta zabezpechennia dostupnosti pervynnoi medychnoi dopomohy: administratyvno-pravovi zasady]. Publichne pravo. 2018;1:158-164. https://www.publichne-pravo.com.ua/files/29/19.pdf. Ukrainian.

Global tuberculosis report 2021. Geneva: World Health Organization; 2021 https://www.who.int/teams/global-tuberculosis-programme/tb-reports

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-05

Номер

Розділ

Освіта